Klik Klik

Friday, September 2, 2011

Sori cerita menyimpang. Tetiba aku teringat pasai Kebun. Niat dihati nak cerita pasal Raya. Raya kali ini tiada beza sgt spt tahun2 yg lepas. Sebab tiap kali Raya ade aje aku nak buat hal hahaha..

Berbalik kepada tanah pusaka. Arwah Mbah aku yg aku xpasti aku pernah jumpak ke tidak telah meninggalkan Tanah Kebun yg telah dibahagi kepada 8 bahagian. Aku tak pasti besar mana tapi aku pasti bahagian itu sungguh besar. Aku tak amik tahu pon siapa 8 org itu dan ape kes dgn Tanah itu sbb aku kan ignorance hehe..

Yang aku tahu dari kecik mmg kitorg selalu ikut Emak & Bapak pegi kebun, petik Koko, Kelapa, Pisang, Betik etc. Now kebun tuh dh terang xtau pokok ape pulak ade situ. Yang aku tahu juga Makcik Aton (Adik Bapak) dan Abang telah sama2 membeli bahagian yg lain (susah woo byk nama) memandangkan yang mengusahakan kebun2 tuh hanyalah beberapa orang sahaja. Yang lain dok upah spy kebun tak bersemak. 

Last transaction Abang (bagi pihak Bapak la kan) telah membeli kebun makcik aku yg duduk kat Sg. Dusun. Jadik Kebun beso yg ade 8 nama itu telah menjadik 4 nama sahaja. Mahal gak 25ribu kot dia beli satu tapak tuh. Aku xpasti Makcik Aton aku beso mana bahagiannye & Bapak beso mana bahagiannye. Pembelian kebun2 ini tiada lah unsur pergaduhan berdarah ke, tamak ke (ade la sikit), atau bersifat hasad dengki ke ape. Seperti aku ckp tadik lah, selain Bapak & Makcik Aton takde sapa pedulikkn kebun2 tuh dan if pedulik pon mungkin hanya Makcik Aton & Bapak aje yg mampu nk beli Tanah tuh. 


Siapa lagik 2 nama tuh? Dua nama tuh nama sepupu aku (dua beradik) yang dtg beraya kat umah pada raya kedua. Sebab dh lama tak jumpa Abang pon mengambil kesempatan membuka sejarah keluarga

Izam & Izul
(sepupu aku la tuh. ekceli 3 beradik tp adik bongsu pompan telah lemas kat parit masa umur dlm 3 tahun kot sedih dh la Bapak dorg baru meninggal time tuh. Pakcik aku meninggal dlm tidur. Jadik Tanah Kebun tuh dh jadik harta pusaka)
'Izam, Izul, ini Abang nak cerita dari mula spy paham' abang aku bukak bicara. dah bapak anak sulong so setua mana pon sepupu kitorg, kitorg tetap Abang & Kakak. Tapi Izam & izul nih muda lagik la hehe

'Tanah Pusaka Mbah Lanang ade 8 nama. Sekarang Cik Aton & Abang dh beli dari yg lain2. Tinggal Izam & Izul aje. Abang dh bincang dgn Cik Aton nak beli dari Izam & Izul' sambung abang nih aku kire pendekkn sbb abang kalu bckp mcm berpidato jugak gamaknye

'Tanah korang tu tanah pusaka, smpai bebila tak boleh pecah nama sbb xsampai satu ekar, dlm 0.7 aje xsilap, jadik dlm geran mmg dua nama. Memang hak Izam & Izul. Esok2 dh kawin ade anak masing2 pon letak nama anak smpai bebila' 

'Abang nak buat sekarang sementara semua masih ade, masih senang. Cik Aton ade 3 anak, Pakde (bapak aku) ade 3 anak, kalau tak buat sekarang nanti Tanah kebun tuh tak pasal2 jadik 8 nama balik' betoi gak ckp abang aku tuh hehe.. aku tgk muka Izam & Izul ala2 muka tak sangka lah sbb Tanah Kebun dorg mmg semak. Izam keje kat Shah Alam, Izul kat Port Klang. sapa nak uruskan, Mak dorg dh kawin lain dh lama bertahun. Ade nenek pon kuat mana la Mbah Warni tu (iye nama dia Warni hehe comel, orgnye pon mmg comel murah senyuman)

'Jadik Abang nak beli Tanah Izam & Izul tapi Abang nak bagi syarat' eh eh abang aku nih, nk beli hak orang dia pulak kasik syarat haha

'Nilai tanah Izam & Izul dari RM25ribu - RM30ribu, bahagi dua katalah 30ribu sorg dpt 15ribu' abang aku menyambung. aku pon tetiba syok dgr psl duit. baguslah anak yatim tuh, pakcik aku meninggal dari dorg kecik, kira dari dorg kecik sapa yg mampu la dok tolong hulur. dulu duit raya dorg la paling byk dpt cis..

'Sekarang Izam & Izul pon mesti nak kahwin kan, keje dh ok. Rumah takde lagik kan? Abang nak beli Tanah tu sbb korg pon tak uruskan. Tapi Abang nk trade. Sekarang kalau jumpa mana2 rumah yg suka nak letak downpayment 10-15ribu bagitau Abang. Abang bayarkan. Abang tlg uruskan pembelian. Maknenye Izam & Izul jual Tanah tapi dapat rumah. Jadik bila org tanya rumah siapa boleh juga ckp rumah pusaka peninggalan Arwah Bapak. Jadik nampak. kalau nk amik duit cash Abang tak setuju. Tak boleh. Tapi beli rumah bulan2 bayar sdr la kan..' huh bagus gak tuh. bagi aku sukati dorg la duit dorg tapi Abang mmg ade point

'Beli rumah boleh, beli tanah lain boleh, untuk beli barang spt kereta Tak Boleh (haha) apetah lagik nk beli RumahTangga' hahahhaha nk pinang anak org guna duit sdr, pinang 10ribu kenduri 5ribu abis duit jual tanah tp xdpt ape. eh dpt la bini tp nk bwk bini duk mana nk bg mkn sume nk sewa umah letih tuu

Aku xtau la Izam & Izul paham and setuju ke tidak. Muka Izam serius mendgr angguk2.. si Izul spt biasa senyum manis tersengih2 smbil bgtau aku gelfren org Terengganu. hoiii jauhnyeee.. terpaksa la Kak Ely pg holidayy hehehe..

Bapak tak boleh tgk muka Izul. Bapak sedih. Bapak ckp


'kalau nak tahu muka Mbah Lanang mcm mana, tgk la muka Izul' 

hensem Mbah Lanang aku nih ropenye.. hehe tp xdek gambo

pas dorg balik aku tpikir2 gak.. bagus gak rancangan Bapak & Makcik aku, atleast harta peninggalan Arwah Mbah terjaga dpt kat anak2 juga and harta peninggalan Arwah Pakcik aku tak kena rebut tapi anak sendiri dpt & insyaAllah senang la sepupu aku tu nnti nk kawin, nk beli rumah tak payah nk pinjam duit Along ke ape. tu la rezeki anak yatim. mintak2 cpt la dorg buat keputusan, carik umah ke ape.. sbb tanah kebun dorg tu pon mmg semak nk mampos. kompom ular beranak pinak. dh la elok aje kt sblh tanah bapak hehe..

Bagi aku dgn ikhlasnye la kan, tanah kebun tuh walaupon aku tau ade nama aku.. aku tak berniat langsung nk ade perasaan tamak, dengki atau gile harta ke ape. Aku tau Mak & Bapak susah payah tinggalkan kitorg harta jadik aku rasa tak perlu lah nk berebut2. semoga sampai bebila kitorg 3 beradik takkan bergaduh pasal harta. Sukati Abang & Kakak aku lah dorg nk decide mcm mana. Aku ikut aje. Aku nih Adik yang Manja. Takde income pulak tuh. Aku takde duit aku mintak la kat dorg hahaha.. selama ke nih kalu aku mintak xpenah pulak tak dapat.. . pechiah rahsia aku.. hahahhaha

0 hottie:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Klik

Foot Print

 
Copyright (c) 2010 This Is Our La La Land. Design by Wordpress Themes.

Themes Lovers, Download Blogger Templates And Blogger Templates.