Forwarded by Papi. Tengkiu Papi
Pahala dikongsi isteri.
Pertayaan Asma' r.a mengenai Ganjaran Bagi Kaum Wanita, Asma' binti Yazid r.anha ialah seorang wanita Ansar. Beliau telah datang kepada Rasulullah SAW dan berkata (mafhum)'
"Ya Rasulullah,tuan terlebih dahulu saya kasihi daripada kedua-dua ibu bapa saya. Saya ialah sebagai utusan daripada wanita-wanita Islam untuk berjumpa tuan. Sesungguhnya tuan diutuskan sebagai Nabi untuk kaum lelaki dan juga wanita. Sebab itulah kami jemaah wanita beriman dengan tuan dan Allah SWT. Tetapi kami tinggal dalam empat penjuru rmah dan sentiasa berada di balik tabir. Kami ialah teman kaum lelaki di dalm rumah. Keperluan hawa nafsu mereka disempurnakan melalui kami juga. Kami menanggung anak-anak mereka didalam perut kami. Namun demikian, kaum lelaki medahului kami dalam banyak amal kebajikan. Mereka dapat bersolat Jumaat, mereka dapat bersolat berjemaah,mereka menziarahi orang sakit, menghadiri upacara jenazah,
menunaikan haji demi haji dan lebih darpada itu mereka berjuang di jalan Allah SWT. Apabila mereka peri haji atau umrah atau pun berjihad, maka kami kaun wanitalahyang menjagaharta mereka. Kami menenun pakaian untuk mereka dan kami menjaga anak-anak mereka. Apakah kami tidak mendapat bahagian pahala mereka?"
Setelah mendengarkan ini, Rasulullah SAW berpaling kepada para sahabat r.anhum lalu bersabda,
"Adakah kamu pernah mendengar seseorang yang bertanyakan soalan agama yang lebih baik daripada wanita ini?'
Para sahabat r.anhum menjawab,
"Kami tidak terfikir yang wanita juga boleh menanyakan soalan sedemikian."
Selepas itu Rasulullah SAW berpaling kepada Asma' r.anha dan bersabda,
"Dengar dengan teliti serta fahamkan dan kemudian pergilah beritahu kepada wanita-wanita yang telah menghantar kamu. Layanilah suami kamu dengan baik dan carilah kesukaannya serta tunaikan kesukannya itu maka pahala bagi kesemua amal kebajikan tadi ialah sama antara kamu dengan mereka"
(Dari Kitab Fadhail 'Amal terjemahan bahasa Melayu - Bab10 Semangat Keagamaan di kalangan Wanita)
Keterangan:
Memang kita semua sedia maklum, isteri yang mendapat keredhaan suaminya akan mudah masuk syurga dan amalan sunat mereka mudah diterima. Apa yang jarang2 kita dengar ialah, dari dalam hati isteri sendiri, jika para isteri redha dengan tanggungjawab pada suami, taat dengan ikhlas dan mengikut kesukaan suami selagi ia tidak bertentangan dengan syara' (i.e isteri redha dengan kesusahan dan beban rumahtangga dan sanggup berjauhan dan berpisah dengan suami ketika suami bekerja, belajar agama atau keluar dari rumah ke jalan Allah) maka, SEMUA pahala suami tadi adalah juga dikira untuk isteri
mereka yang redha dengan bebanan dan susah payah mengurus rumahtangga - InsyaAllah
disclaimer : dosa pahala adalah hak dan hanya dalam PENGETAHUAN Allah sahaja.
Kesimpulan : Galak suami ke masjid. Tak payah suruh suami jadi Imam kat rumah kalau surau atau masjid ada buat tarawikh.
Wanita solat di rumah
Lelaki solat berjemaah di masjid adalah yang terbaik. Untuk perempuan pula, solat di rumah adalah yang terbaik dari solat di masjid.
Keterangan :
(a) Kalau seseorang wanita muda dan menarik pergi ke masjid, lalu ia pastinya mengundang fitnah dan mata dan perhatian lelaki akan pastinya tertumpu kepadanya dan boleh mendatangkan keinginan orang lain kepadanya, maka adalah dilarang/haram untuk ia ke masjid;
(b) Jikalau keinginan dan fitnah tersebut boleh dielakkan (seperti memakai purdah) maka ia adalah sunat untuk pergi ke masjid;
(c) Jikalau keinginan dan fitnah hanya ditakuti terjadi tapi tidak dapat dipastikan maka untuk kemasjid ialah sesuatu yang makruh.
(dari kitab 'Umdatus Salik, wa 'Uddatun Nasi' -Ahmad ibn Naqib al-Misri (d.769H) - translated by Sheikh Nuh Ha Mim Keller and the translation (Reliance of the Traveller) was approved by Al-Azhar Islamic Research Academy in 1411H)
A'isha RA berkata, (mafhum) "Jikalah Nabi SAW (masih hidup) dapat melihat apa yang kaum wanita buat sekarang (keadaan kaum wanita), pastinya dia akan mengharamkan kaum wanita ke masjid sama seperti apa yang diharamkan ke atas kaum wanita di zaman Bani Isra'il .
(Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)
(Nota : Ini zaman para sahabat dan tabi'in di mana 'A'isha RA masih hidup.
Apatah lagi zaman sekarang?)
Kesimpulan : Wanita solat di rumah adalah terbaik.
articles were taken from http://www.revivalry.blogspot.com/ - owned by a Malay friend/Ustaz - was an engineer who studied and worked in UK - now back for good in Malaysia- sebab tu bahse omputih sbb blog dia orang putih, orang itam, orang merah, orang biru, orang coklat pun ada tengok.
What is Best For Women - Solat At Home Or At The Masjid ?
Though permissible, it is actually undesirable for females to read their Solat in congregation. with Jamaat. Every female should read her Solat individually. This is best. The females should not lead their own Jamaat or follow the males' Jamaat. It is ideal that females read their Solat individually as soon as the menfolk of their household read their Solat separately with Jamaat ai the mosque. (solat awal waktu)
It is reported from Saiyidina Ali RA:
"A woman must not lead the Solat."
Therefore, it is incorrect for a woman to lead the Solat and for other females to follow. The Ulama have found that this practice was not encouraged (that women make their own Jamaat) at the time of Rasulullah SAW. There is no reported incident of women leading the prayer during the time of Rasulullah SAW and during the era of the Khulafa-Ar- Rashideen.
As a final important advice, let us understand that Solat is a means of obtaining the Mercy and Blessings of Allah Ta'ala. It should therefore be performed in the best manner possible. In contrary, to deliberately indulge in an act of undesirability is to earn the displeasure of Allah Ta'ala.
These two aspects therefore cannot be reconciled.
Ladies Congregation (Jamaah) Solat - Good ?
It is not advisable for women to hold their own jama'ah solat.
The Holy Prophet SAW, has always preferred it for women to offer their prayers in their homes. Some Muslim jurists have held the jama'ah of women as a makruh (undesirable) practice. However, if some women overlook this principle and hold their own jama'ah, the female Imam should stand in their midst, and not in front of other 'muqtadi' women, as a male imam would do. (Ahsanul Fatawa: Vol.3: Page 313)
However, in the case of Jumu'ah (Friday Prayers) and Eid - the jama'ah of women is neither permissible nor valid. (See Radd-al-Muhtar v.l. p.600)
It means that if some women held their jama'ah (without men) it will be void and they will have to perform Zuhr prayer again. The women should not normally attend the Friday Prayers and Eid prayers of men, because both prayers are not mandatory for them.
However, if some attend the jumu'ah prayer along with men, their obligation of Zuhr will be discharged and they will not have to pray Zuhr again.
-TASBIH KAFFARAH-
1 hottie:
tahun ni tahun pertama tak pegi terawikh kat masjid.. agak rindu gak la... :(
Post a Comment